Podsumowanie Programu "Aktywna tablica"
W roku szkolnym 2022/2023, po złożeniu wniosku do organu prowadzącego, nasza szkoła wzięła udział w programie rządowym "Aktywna tablica" na lata 2020-2024 z zakresu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej (TIK).
W ramach programu zrealizowane zostały następujące zadania:
1. Powołanie koordynatora i zespołu samokształceniowego.
2. Uczestniczenie koordynatorów w trzech spotkaniach Międzyszkolnej Sieci Współpracy Aktywna Tablica - potwierdzone uzyskanym zaświadczeniem.
3. Odbyły się spotkania w ramach zespołu ds. samodoskonalenia nauczycieli, które dały możliwość wymiany doświadczeń oraz były okazją do dyskusji na temat sposobów realizacji konkretnych zadań i celów.
4. Stworzenie bazy stron internetowych i aplikacji internetowych wykorzystywanych w trakcie lekcji danego przedmiotu.
5. Wykorzystanie technologii TIK podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych we wszystkich oddziałach szkoły (średnio 5 godzin w tygodniu) oraz odnotowanie stosownego wpisu w dziennikach lekcyjnych.
6. Dzielenie się pomysłami wykorzystania TIK na zajęciach oraz dobrymi praktykami.
7. Przeprowadzenie dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu dla nauczycieli z sieci współpracy,
8. Udział w lekcjach otwartych w ramach międzyszkolnej sieci współpracy.
9. Samodoskonalenie nauczycieli - udział nauczycieli w szkoleniach online/webinarach .
Efekty programu "Aktywna tablica" nauczyciele ocenili bardzo dobrze. Według nich do najważniejszych zalet wynikających z wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach można zaliczyć:
- uatrakcyjnienie zajęć,
- większe zaangażowanie uczniów w proces dydaktyczny,
- wzbogacenie warsztatu pracy,
- aktywizacja, indywidualizacja pracy z uczniem,
- większa aktywność i możliwość wykazania się uczniów z trudnościami edukacyjnymi oraz przybywających z za granicy/cudzoziemców,
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły,
- wzmocnienie współpracy między nauczycielami - wykorzystanie platform internetowych do stworzenia bazy pomocy dydaktycznych.
Zakończenie udziału w programie nie oznacza dla szkoły zaprzestania pracy z narzędziami TIK. Osiągnięte efekty zmobilizowały nauczycieli do dalszej pracy nad doskonaleniem działań w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w codziennej pracy.