EU CODE WEEK 2021 - 9 EUROPEJSKI TYDZIEŃ KODOWANIA TAKŻE W NASZEJ SZKOLE
EU Code Week, Europejski Tydzień Kodowania, to największe programistyczne wydarzenie, w ramach którego po raz 9. organizowane są społeczne wydarzenia promujące naukę programowania i rozwijanie umiejętności cyfrowych w każdym wieku. Biorą w niej udział państwa europejskie (i nie tylko!), które uczestniczą w przyjacielskiej rywalizacji o zorganizowanie jak największej liczby wydarzeń związanych z nauką programowania. W 2020 r. roku Polska wygrała ten wyścig i zajęła 1 miejsce. Możemy powtórzyć ten sukces włączając się w akcję w tym roku w dniach 9-24 października.
Code Week to wyścig po wiedzę i po nowe kompetencje cyfrowe, które obecnie należą do podstawowych umiejętności współczesnego człowieka. To także okazja by zacząć zabawę z grami logicznymi, zabawami w kodowanie i programowanie, a przy tym ciekawie i pożytecznie spędzać wolny czas. Podczas kodowania rozwiązujemy zagadki i tworzymy polecenia do osiągnięcia określonego celu, ćwiczymy umiejętności twórczego myślenia i rozwijamy swą wyobraźnię.
Więcej informacji o wydarzeniach w ramach Code Week 2021 na stronie koduj.gov.pl. W Polsce organizatorem inicjatywy jest NASK oraz KPRM.
W #CodeWeek każdy może wziąć udział, wystarczy zgłosić swój udział na https://codeweek.eu/add i dołączyć do europejskiej mapy wspólnych wydarzeń.
Nasza szkoła bierze udział w CODE WEEK 2021 w dniach 11-22 X 2021 r. pod hasłem:
"Kodujemy, programujemy i rozwijamy kompetencje cyfrowe"
Propozycje do wykorzystania na lekcjach i różnych zajęciach:
- Zostań młodym programistą - zacznij przygodę z programowaniem https://www.gov.pl/web/koduj
- Tematyczne kolorowanki online np. www.kolorowankionline.net/dwa-wesole-grzybki
- Super Wirtualne Puzzle - Zabawa z tablicą interaktywną www.jigsawplanet.com/
- Zakoduj kolorowy obrazek na ekranie http://nowoczesnenauczanie.edu.pl/generator.html
- Wirtualna mata do kodowania: https://mata.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/private_html
- Mnóstwo pomysłów online i do wydruku (krzyżówki, rebusy, sudoku, labirynty, wykreślanki itp.) https://salagier.pl/
Na lekcjach edukacji informatycznej w klasach I-III:
- kodowanie na ekranie (zbierz marchewki, ułóż puzzle, dopasuj karty) www.eduportal.bielsko.pl/gry#/kodowanie/
- kursy kodowania https://studio.code.org/courses (kurs 1, 2, 3, 4),
- gry i zabawy online www.gov.pl/web/koduj/gry-i-zabawy
Na lekcjach informatyki w klasach IV-VIII:
- zakoduj wirtualne trasy robotów Ozobot https://puzzle.uczymydzieciprogramowac.pl/pl
- wirtualne programowanie robotów Ozobot - zagadki logiczne https://ozobot-homepage.appspot.com/play/games
- zagadki logiczne https://ozobot.com/create/challenges
- kursy kodowania np.„Klasyczny labirynt” https://studio.code.org/hoc/1
- kodowanka "Rabbit go right" https://pixblocks.com/app/
- nauka programowania: Scratch https://scratch.mit.edu/ lub Python http://pixblocks.com/
Pomysły na kodowanie bez komputerów, czyli na tzw. "kodowanie na dywanie":i zabawy okołoprogramistyczne:
zajęcia z robotami (Ozobot) i EmBot, zabawy na EDUMACIE, układanie kubków, gra w domino, warcaby, szachy, "Sudoku", zaszyfrowane słowa, labirynty, krzyżówki, puzzle, gra w "kółko i krzyżyk" lub "statki", łamigłówki logiczne, quizy, rebusy, wykreślanki, zagadki, projektowanie plansz do gier, a potem granie w te gry, turniej gier planszowych, zakodowane gry terenowe, dyskusja o bezpieczeństwie w sieci, konkursy wiedzy i plastyczne, zakodowanie obrazków na kratownicach (papier w kratkę), wybijanie rytmów na muzyce i zajęciach ruchowych, zajęcia sportowe z zakodowaną sekwencją ruchów np. pajacyki, taniec robotów itp. (przykłady muzyczek do ćwiczeń i rytmicznych kodowanek http://www.codeweek.it/ode-to-code/).